Klantverhalen - Visma Severa - LM Someco

– Visma Severa werkt als vergrootglas voor mijn activiteiten. Het helpt ons te zien hoe de zaken ervoor staan. Het is de ruggengraat van onze activiteiten en een concurrentievoordeel, omdat het ons in staat stelt om zaken efficiënter te doen.

Zo beschrijft Janne Pöyhönen, directeur en partner van het Finse LM Someco zijn ervaring met Visma Severa. Hij had al enkele jaren ervaring met Severa via zijn werk en is erg tevreden met de vernieuwing die een paar jaar geleden werd doorgevoerd, waarbij o.a. het toepassen van de software bij resourcing merkbaar verbeterde.

– In de nieuwe versie van Severa heb je tal van mogelijkheden om op een heel andere schaal aan resourcing te doen. Toen ik 20 jaar geleden de branche begon, werd alles op papier vastgelegd en bracht de secretaresse de informatie over naar het facturatieprogramma. Nu heeft het projectmanagement een heel andere kijk op middelen en facturering, beschrijft Pöyhönen.

Lees ook: Visma Severa voor marketing- en communicatiebureaus

Ondersteunt veelzijdig projectwerk

LM Someco heeft ruim 50 professionals in dienst en had in 2019 een jaaromzet van ca 4,7 miljoen euro.

De klanten van het bedrijf zijn internationale en Finse organisaties, waarmee ze vaak uitgebreid en langdurig samenwerken. Projecten duren maximaal tot twee jaar en er kunnen in-house professionals uit wel 15 sectoren bij betrokken zijn. Bij LM Someco doen we ook kleinere projecten van enkele dagen. Severa ondersteunt ons om een goed overzicht te houden over een geheel van onderling verschillende projecten.

Het beste aan Severa vind ik het geheel, waarbij je resourcing, uurrapportages en resultaten op één en dezelfde plek hebt.

„Voor de klanten is het belangrijk, dat alles op schema loopt. In Severa zien we goed wat de organisatie doet, wat de werklast van onze werknemers is, wie inzetbaar is voor opkomende projecten en wie ondersteuning nodig heeft,” somt Pöyhönen op.

Severa geeft ons een goede structuur voor het ontwerp en de prijsstelling van projecten, omdat je de geschiedenis van echte, reeds verwezenlijkte projecten als basis kunt gebruiken. Voor creatief werk is het moeilijk om het benodigde aantal werkuren voor een project in te schatten, maar dankzij Severa hebben we beter zicht op hoeveel tijd en resources we moeten budgetteren. Dat helpt bij het maken van prognoses, maar net zo goed bij de evaluatie.

Opvolgtool voor efficiëntie en rentabiliteit

Als administratief directeur gebruikt Janne Pöyhönen Severa voor prijsstelling, het maken van kostenramingen, budgettering, klantspecifieke budgetten en voor het opvolgen van de rentabiliteit, het maken van forecasts en de facturering. Behalve winstcijfers biedt Severa ook een uitgebreid gamma aan rapportagefuncties voor het opvolgen van diverse KPI’s, die ze bij LM Someco in de toekomst nog meer willen benutten.

Ook voor projectleiders is Severa een belangrijke tool. Projecten worden gefaseerd in het systeem ingevoerd de teams rapporteren er hoe de werkzaamheden verlopen. Bij de resourcing volgen we onder meer op, wie met welke projecten bezig is, hoeveel uren er zijn gedeclareerd per project en wat de beschikbaarheid van elke werknemer is.

„Ik zie geen alternatieven voor Visma Severa.”

„We volgen de beschikbaarheden op en bij het opstarten van nieuwe projecten proberen we mensen te ontzien van wie de agenda in het rood staat. Dankzij Severa kunnen we het welzijn van onze medewerkers positief beïnvloeden en hun werklast binnen de perken houden,” vertelt Pöyhönen.

Ook economisch gezien bleek Severa een goede keuze. Chief Financial Officer Antti Valtari volgt in Severa op regelmatige basis de resources, rentabiliteit van de projecten en het factureringspercentage.

„Het beste aan Severa vind ik het geheel, waarbij je resourcing, uur rapportages en resultaten op één en dezelfde plek hebt. Je beheert de hele pijplijn in één systeem.”

Betrouwbaar, progressief en goede service

Pöyhönen is zeer tevreden van Severa. Hij beschrijft Visma Severa als hun belangrijkste tool voor project- en financieel management, die het uitstekend doet als Professional Services Automation Software (PSA) in de reclame- en marketingbranche.

Volgens Pöyhönen biedt Severa zijn bedrijf een duidelijk concurrentievoordeel, onder meer bij aanbestedingen, waarbij als voorwaarde wordt gesteld, dat het bedrijf zijn verantwoordelijkheden draagt en winstgevend is. Dankzij Severa heeft zijn bedrijf financieel de zaken goed op orde.

„Met Visma Solutions lopen de zaken zoals ze moeten.”

Het beste aan Severa vindt Pöyhönen de betrouwbaarheid. De software doet het. Het systeem heeft geen black-outs en er zijn geen bugs. Een andere factor die volgens hem vertrouwen uitstraalt is het softwarebedrijf Visma Solutions, dat een grote en veilige speler is.

„Op Visma Solutions kun je rekenen. Severa wordt ontwikkeld in samenspraak met de gebruikers en als je wensen doorgeeft, zie je die ook verschijnen in je software. Er worden op regelmatige basis webinars gehouden en het hele bedrijf ademt partnerschap. Volgens mij lopen bij Visma Solutions de zaken zoals ze moeten,” aldus Pöyhönen.

Hij vat het samen als volgt: „Volgens mij is dit voor deze branche de marktleider in projectmanagement software.”


Visma Severa