PSA Software dé oplossing voor elk ICT bedrijf

ICT-bedrijven van vandaag moeten dynamisch zijn en zich continu kunnen aanpassen aan veranderende technologische omstandigheden. Van software development tot het leveren van IT-diensten. Echter kun je als organisatie nog zo innovatief en vooruitstrevend zijn, als je werkprocessen niet op orde zijn dan ben je minder wendbaar en zal je er minder snel in slagen om te groeien. In dit blog leggen wij je uit waarom ICT-leveranciers kiezen voor een PSA systeem.
Waarom als ICT bedrijf kiezen voor een PSA systeem?
ICT bedrijven maken gebruik van PSA systeem omdat het softwaresysteem Customer Relationship Management (CRM), Project Management (PM), urenregistratie en facturatie combineert. Van het centraal beheren van je klantgegevens, het opstellen van offertes, urenregistratie, facturatie tot en met het inplannen en toewijzen van projecten en taken aan medewerkers. Met Visma Severa weet je in welke fase elke lead zich bevindt, wie wat doet met elke lead en wat jouw verkoopprognose is.
CRM maakt in een PSA systeem cruciale verkoopkansen inzichtelijk
Zonder goede Customer Relationship Management (CRM) of Project Management (PM) software is het tegenwoordig moeilijk om een succesvol bedrijf te runnen. Je loopt dan een groot risico om cruciale verkoopkansen en deadlines te missen. Je hebt deze tools binnen een PSA systeem simpelweg nodig om je leads, klanten en verkoop bij te houden. Van het verkopen van software abonnementen tot het plannen en organiseren van IT-projecten zoals: software development, netwerk configuraties, software implementaties tot IT security scans. De Gantt-diagrammen, kanban borden, dashboards en rapportages bieden je functies die nodig zijn om succesvolle ICT-projecten te leiden.
Op elk moment inzicht in al je projecten en capaciteit
Project Management Software geeft je realtime de status van al jouw ICT-projecten. Van verkoop, nog in te plannen projecttaken inclusief recourceplanning tot facturatie. Zo hou je grip op al jouw lopende ICT-projecten. Door in één gemeenschappelijk platform voor verkoop, projecten en facturatie te werken hou je de touwtjes in handen en verbeter je de communicatie tussen teams. Bij het aannemen van nieuwe ICT-projecten weet je direct of er bijvoorbeeld voldoende consultants en/of developers beschikbaar zijn.
Recurring revenue zorgt voor een continue groei
SAAS-bedrijven hebben vaak een model van terugkerende inkomsten (recurring revenue). Het is een verkoopmodel waarbij klanten op regelmatige basis kosten in rekening worden gebracht in plaats van bij eenmalige transacties en jaarlijkse onderhoudskosten. Het voordeel voor de klant is dat zij maandelijks minder betaalt voor de diensten, wat de liquiditeit verbetert. Het voordeel voor een ICT-bedrijf is dat het SAAS business model door het verlengen van stilzwijgende contracten blijvende inkomsten genereert.
Periodieke facturatie
Terugkerende inkomsten worden typisch gegenereerd door het verkopen van abonnements- of lidmaatschap diensten zoals: softwareoplossingen en webhostingpakketten. Om deze kosten bij je klanten in rekening te brengen, stel je periodieke facturen op. Dit kan bijvoorbeeld op maandelijkse of kwartaal basis zijn, of op langere termijn zoals jaarabonnementen.

Prijscombinaties maken
Visma Severa is de tool om eenvoudig je abonnementen in te registreren. Door met prijslijsten te werken, kun je verschillende prijscombinaties vastleggen. Zo kun je bijvoorbeeld een korting aanbieden als de klant direct een jaarabonnement in plaats van een maandabonnement afsluit.
Werken met volume prijzen
Wil je jouw diensten aanbieden op basis van volume prijzen? Stel dan verschillende prijzen in gebaseerd op het aantal gebruikers. Hoe meer gebruikers met een softwarepakket gaan werken des te lager de prijs per gebruiker.
Betaalwijze van je abonnementen
Door gebruik te maken van de diensten van een Payment Provider zoals Mollie of Stripe kun je de facturering voor jouw klanten gemakkelijker maken. Zij kunnen hun rekeningen sneller betalen door betalingen via een SEPA Incasso, creditcard of iDEAL accepteren.
Prijzen indexeren
Als ondernemer mag je zelf beslissen of je de prijzen verhoogt, verlaagt of blijft handhaven. Deze keuzes kunnen worden ingegeven door persoonlijke voorkeuren of concurrentieoverwegingen. Bij prijsindexering worden de tarieven aangepast aan de prijsindex. Je hoeft je er niet aan te houden, maar het mag wel als het in de algemene voorwaarden staat. Stel je verhoogt je prijzen niet met de inflatie, dan hou je minder geld over!
Een prijsindex laat aan de hand van een getal zien hoeveel een product of dienst in een bepaalde basisperiode heeft gekost. Volgens de index, als 2015 het basisjaar is, dan is 2015=100. Een indexwaarde van 105 in januari 2022 betekent dat de prijzen sinds 2022 met twee procent zijn gestegen. Zo kun je als ICT-leverancier bijvoorbeeld de dienstenprijsindex (DPI) volgen.
Eenmaal besloten om je prijzen te verhogen wil je hier het liefst zo min mogelijk tijd aan besteden. Visma Severa helpt je daarom je prijzen te indexeren door deze in één keer met een vast bedrag of percentage te verhogen.
Rendabele ICT projecten
IT-consultants en software developers werken vaak aan meerdere projecten tegelijk. Je kunt bepalen hoeveel uren aan een opdracht zijn besteed en of deze rendabel is door de werkuren bij te houden. Jouw medewerkers op kantoor en onderweg kunnen uren invoeren op de slimme intuïtieve schermen. Je kunt op elk moment zien of het projectbudget niet wordt overschreden. Voor het verkrijgen van de WBSO-subsidie bij innovatieprojecten moet je kunnen beschikken over een uitstekende urenregistratie. Visma Severa kan je hierbij helpen.
Werkstromen optimaliseren
In de wereld van ICT-dienstverleners zijn er veel projecten in ontwikkeling. Zonder goede software kan het moeilijk zijn om alles bij te houden. Daarom is Visma Severa zo geweldig voor teams. Met Visma Severa beheer je al jouw projecten op één plek en kun je op kantoor en onderweg alle informatie opzoeken.

Koppelen met applicaties
Werkt jouw development team met bijvoorbeeld JIRA of Azure devops? Ook dan kun je middels slimme koppelingen werkstromen inrichten en informatie met Visma Severa uitwisselen. Marketeers combineren Visma Severa met marketing automatiseringstools zoals Hubspot, Activecampaign en Sharpspring. Warme leads met bedrijfs- en contactgegevens worden geautomatiseerd doorgestuurd naar het verkoopteam om deze leads in Visma Severa op te volgen. Daarnaast kun je uiteraard je agenda zoals Google Calender of Outlook integreren en is je boekhouding up-to-date met de vele beschikbare boekhoudkoppelingen.
Ontdek PSA software voor jouw ICT bedrijf
Bij de keuze van ICT-bedrijfssoftware wil je werken met software die het werk voor iedereen eenvoudig maakt. Visma Severa is PSA-software die de beste eigenschappen combineert. Met kanban-borden of -lijsten, project voortgangsbewaking, real-time live dashboards en uitgebreide rapportages kun je betere beslissingen nemen om jouw bedrijf te besturen en te laten groeien.
Ben jij ook overtuigd van de voordelen van PSA Software? Klik dan hier en start nu direct met Visma Severa. Je kunt onze PSA systeem 30 dagen gratis uitproberen en op elk moment besluiten om je abonnement te activeren.
Lees ook de gids met de belangrijkste KPI’s om jouw ICT bedrijf te laten groeien. ›